Oorlog in Oekraïne en problemen in de toeleveringsketen zorgen voor capaciteitsproblemen bij publieke cloud aanbieders

Sinds het begin van de COVID-19 communiceerde Microsoft Azure, het cloudcomputingplatform van Microsoft, dat het te kampen kreeg met capaciteitsproblemen.

Veel bedrijven trekken met hun data vaak naar serviceparken, met het idee dat zij over onbeperkte capaciteiten beschikken. Helaas moeten zij nu vaststellen dat ook publieke cloud diensten niet grenzeloos zijn. Zo heeft Microsoft Azure moeten ondervinden dat het bij een twintigtal van hun datacenters bijna aan een limiet komt te zitten wat betreft de capaciteit. In het Verenigd Koninkrijk nemen twee van de datacenters geen nieuwe klanten meer aan. Maar hoe komt dat nu?

Dit probleem doet zich voor omwille van verschillende factoren. Ten eerste blijft het aanbod van data steeds stijgen, wat op zich positief is, maar als ook de toelevering van technische onderdelen belemmerd wordt, kan de verwerking hiervan in gedrang komen.
De coronacrisis speelde hierin alvast een belangrijke rol. Net zoals het dat bij andere bedrijven ook zal gedaan hebben. Daarnaast deden lockdowns en fabriekssluitingen in China (een grote leverancier van deze onderdelen) hier ook geen goed aan. Maar hiermee is de kous helaas niet af.
Sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft Microsoft een groot deel van haar capaciteit noodgedwongen moeten verschuiven. Het zet zich namelijk in om cyberaanvallen tegen Oekraïne tegen te gaan én heeft het de IT-infrastructuur van Oekraïne laten verschuiven naar de cloud. Het gevolg hiervan is dus dat deze cloud op haar limiet komt te zitten.

Wat betekent dit voor u?

Al dit zorgt er dus voor dat ook publieke cloudaanbieders een limiet kennen, net zoals elke andere cloud speler. U als klant kan wel beroep doen op lokale aanbieders zoals Silta.

Contacteer ons

Onze dedicated IT specialist aan het woord

Bij Silta ICT is het ons doel om u altijd zo precies en transparant mogelijk in te lichten over de laatste nieuwigheden. Met echte IT experten met hands-on kennis bent u zeker dat u altijd juist geïnformeerd bent.

Dit blogartikel werd geschreven door Ronnie Dibbaut

Ronnie is Operations Director bij Silta. Naast de dagelijkse operaties en budget verantwoordelijkheden is Ronnie ook in nauw contact met klanten en partners. In zijn vrije tijd is Ronnie bezig met zijn gezin en met duursporten zoals hardlopen en fietsen.

Gerelateerde onderwerpen

Mogelijk vindt u dit ook interessant