Microsoft cloud services: Wat betekent de recente prijsverhoging voor u?

U had het misschien al gemerkt: sinds 1 april 2023 zijn alle cloud services van Microsoft onderhevig aan een aanzienlijke prijsstijging. Een bittere pil voor heel wat ondernemingen en organisaties, voor Microsoft zelf een noodzakelijke aanpassing om een consistente wereldwijde prijsstelling te kunnen handhaven. Wat betekent dit precies voor abonnementhouders en nieuwe klanten?

1 april 2023 was de start van een reeks prijsverhogingen van Microsoft Cloud, met gevolgen voor alle clouddiensten die daaronder vallen, zoals Microsoft Azure, Microsoft 365 en Dynamics 365. De nieuwe gehanteerde prijssetting gebeurt nu in USD, de Amerikaanse dollar. Die wordt doorgetrokken naar de rest van de wereld en zodoende omgerekend naar de verschillende munteenheden. Voor België gaat het hier specifiek om een stijging van 11%. Voor overige landen en bijhorende valuta schommelt dit tussen de 9% (Britse pond) en 15% (Zweedse kroon). De prijswijzigingen gelden zowel voor commerciële, overheids- en onderwijsklanten.

Een statement van Microsoft zelf duidt dat deze “periodieke aanpassingen van de prijzen in lokale valuta nodig zijn om ervoor te zorgen dat klanten in verschillende regio’s consistente prijzen betalen voor vergelijkbare clouddiensten.”

Voor klanten met een lopende overeenkomst met prijsbescherming

Maakt u gebruik van permanente licenties, dan zullen die niet worden beïnvloed. Denk aan Windows Servers, Office Professional Plus, Exchange Server… Ook wanneer u een lopende overeenkomst met prijsbescherming heeft afgesloten, dan zal u zich niets gewaarworden van deze aangepaste prijs.

Bent u klant bij Microsoft op basis van een Microsoft Customer Agreement, met aanbiedingen zoals Office en Microsoft 365, dan geniet u van dezelfde prijsbescherming tot uw abonnement afloopt. Als u dit daarna zou verlengen, of u start vanaf nu met een nieuw abonnement, dan zal de prijsstijging van 11% ook voor u gelden.

NCE en Microsoft Azure

In 2021 voerde Microsoft al eens prijsverhogingen door als gevolg van de overgang van hun licentiemodel naar de New Commerce Experience, of NCE. Om die te verbeteren, gebeuren er voortdurend updates en aangezien de nieuwe prijsstijging van 2023 invloed heeft op álle diensten en producten, zal er zich dus opnieuw een verhoging voordoen voor deze NCE.

Bent u echter Azure-klant die in het kader van de NCE een Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) aankoopt, dan zal u geen prijsaanpassing merken.

Impact voor eindgebruikers met abonnementen

Als u via een Microsoft CSP gegeven de NCE een jaarabonnement voor eindgebruikers aanschaft, bent u volledig prijsbeschermd tot einde abonnement. Dit zijn de jaarlijkse varianten van Microsoft 365, Dynamics 365 die u ofwel op maandelijkse, jaarlijkse of driejaarlijkse basis afrekent. Werkt u echter met een maandabonnement, dan zal u al hebben gemerkt dat de prijsstijging van toepassing is sinds 1 april. Alle nieuwe productabonnementen zullen vanaf nu dan ook duurder zijn.

Graag meer weten over deze prijsveranderingen of over de Microsoft cloud services en producten in het algemeen? Aarzel niet om ons te contacteren, wij helpen u graag verder met al uw vragen!

Onze dedicated IT specialist aan het woord

Bij Silta ICT is het ons doel om u altijd zo precies en transparant mogelijk in te lichten over de laatste nieuwigheden. Met echte IT experten met hands-on kennis bent u zeker dat u altijd juist geïnformeerd bent.

Dit blogartikel werd geschreven door Ronnie Dibbaut

Ronnie is Operations Director bij Silta. Naast de dagelijkse operaties en budget verantwoordelijkheden is Ronnie ook in nauw contact met klanten en partners. In zijn vrije tijd is Ronnie bezig met zijn gezin en met duursporten zoals hardlopen en fietsen.

Gerelateerde onderwerpen

Mogelijk vindt u dit ook interessant