Stad en OCMW Sint-Niklaas migreren naar nieuwe core switches zonder downtime

De core switches van de Belgische stad en OCMW Sint-Niklaas waren aan vervanging toe. De lokale overheid heeft bepaalde specificaties opgesteld ter vervanging van deze switches. Het vermogen om om te gaan met zwaardere werklasten evenals redundantie aspecten werden toegevoegd aan deze specificaties. Silta ICT bestelde de benodigde apparatuur en verzorgde de migratie zonder ongeplande downtime of ongemak voor de eindgebruikers.

kostenefficiënt ondersteuningscontract

Ook bood Silta de stad Sint-Niklaas een kostenefficiënt ondersteuningscontract aan.
Sint-Niklaas is een Belgische stad in Vlaanderen met een bevolking die 76.000 burgers telt. Het IT-netwerk van de gemeente wordt dagelijks door 1400 medewerkers gebruikt. Deze stadsmedewerkers voeren hun taken uit vanop 40 verschillende locaties, waaronder zorgcentra, burgercentra, politiebureaus, scholen en sportcentra. Het netwerk van de gemeente was afhankelijk van verouderde core switches. Alhoewel deze nog perfect functioneerden, kwam het daaraan gekoppelde dure onderhoudscontract tot een einde. Dit liet de stad toe te investeren in nieuw materiaal met een vernieuwd kostenefficiënt onderhoudscontract.

De gemeente heeft bepaalde specificaties opgesteld ter vervanging van deze switches, inclusief het vermogen om met een zware werkbelasting om te gaan. "De core switches spelen een sleutelrol in de prestaties van een netwerk en we hebben veel mensen op verschillende locaties die afhankelijk zijn van ons netwerk om hun dagelijkse taken uit te voeren", zegt Patrick Thierens, Service- en Project Manager. "Daarom hebben we core switches nodig die deze belasting zonder problemen verwerken".

Redundantie

Ook was de stad Sint-Niklaas op zoek naar een oplossing op basis van redundantie, voegde Thierens eraan toe. "We willen de prestaties van het netwerk niet beïnvloeden als er een onderdeel van de core switches problemen ondervindt zoals een stroomstoring. Ten slotte, waren wij op zoek naar een partij die ons kon helpen migreren, terwijl de impact op de eindgebruikers tot een absoluut minimum beperkt bleef".

In overeenstemming met de Europese regelgeving publiceerde de stad een Request for Proposal (RFP). Er werd gekozen voor Silta ICT.

Thierens: "We werkten al eerder met Silta aan een ander project en waren zeer tevreden met hun technische kennis. De Europese regelgeving stelt dat we onze RFP openbaar moeten maken. In deze RFP hebben we verschillende vereisten gedocumenteerd, waaronder de aangeboden technische oplossing, aanpak, prijs, relevante werkervaring van het personeel, derde partijreferenties en meer. Silta had de beste algemene score, resulterend in het krijgen van de opdracht”.

Schoolvoorbeeld

Silta analyseerde de bestaande infrastructuur, bestelde het materiaal dat nodig was om de nieuwe Cisco Catalyst 6880 core switches te installeren en stelde een projectplan op. "We waren vooral blij met de projectafhandeling van Silta," zei Thierens.

"De manier waarop Silta het project behandelde, is een voorbeeld van hoe het altijd moet worden uitgevoerd. Vanaf het begin was het duidelijk wat ze gingen uitvoeren, maar ook wat er van ons werd verwacht. Ze stelden een migratieplan op, hielden review sessies gedurende de verschillende stadia van het project, inclusief systeemtesten"
Het project zelf duurde 26 werkdagen om te voltooien. Gezien de migratie op een zaterdag plaatsvond, hadden de meeste eindgebruikers geen onverwachte ongemakken. Thierens: "Er was een volledig migratie- en testscenario in plaats om ervoor te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verliep. We begonnen de migratie om 8 uur 's morgens en twaalf uren later waren de nieuwe core switches functioneel".

"Na de migratie en de volgende werkdag was er een Silta medewerker aanwezig om hulp te bieden, mochten er zich problemen voordoen. Uiteindelijk was er niet veel werk voor hem daar er zich geen grote problemen hebben voorgedaan", zei Thierens.

Een tevreden klant

"De nieuwe core switches hebben bewezen dat ze naadloos omgaan met de belasting die onze 1.400 gebruikers dagelijks genereren. Ook het ondersteuningscontract dat we hebben met Silta is aanzienlijk goedkoper dan van onze vorige leverancier. Samengevat, we hebben nieuwe hardware en we kunnen besparen op onze IT kosten".

Ontdek onze andere cases

Bent u benieuwd naar wat wij nog allemaal gedaan hebben? Ontdek ze dan onze volledige lijst met cases!