DELL Storage Spaces Direct bij De Stroomlijn

De Stroomlijn kan alle vragen beantwoorden van de eindklanten van deze nutsbedrijven. Onderwerpen zoals facturatie, defecten en werken op het net worden beantwoord op een snelle en behulpzame manier.

Daarnaast is De Stroomlijn het eerste aanspreekpunt voor deskundige IT-ondersteuning bij Eandis. Wanneer medewerkers problemen hebben met software, hardware of netwerkverbindingen, helpen de helpdeskmedewerkers van De Stroomlijn hen om hun IT-problemen snel en efficiënt op te lossen.

In de loop van een jaar verwerkt het contactcentrum van het bedrijf ongeveer 5 miljoen oproepen en 80.000 e-mailberichten van nutsklanten, waaronder zowel individuele als industriële klanten. Die aantallen zullen in 2019 met zo’n 25 procent stijgen, wanneer De Stroomlijn de klantenservice voor een ander groot nutsbedrijf en een klein waterbedrijf, beide in Vlaanderen, op zich neemt.

Non-stop ondersteuning

Dit groeiend bedrijf voldoet aan de beschikbaarheids- en schaalvereisten met Dell EMC Microsoft Storage Spaces Direct Ready Nodes.

Bedrijfsbenodigdheden

De Stroomlijn had nood aan een betrouwbare, schaalbare en kostenefficiënte oplossing om hun IT-omgeving te moderniseren.

Oplossing in één oogopslag

Dell EMC Microsoft Storage Spaces Direct Ready Nodes met:

  • Microsoft® Windows Server 2016 met Storage Spaces Direct
  • Dell EMC PowerEdge ™ -servers met Intel® Xeon® schaalbare processoren

Bedrijfsresultaten

  • Hoge beschikbaarheid voor bedrijfskritische systemen
  • Vereenvoudigde systeemimplementatie
  • Eenvoudige schaalbaarheid met oog op groei

De WOW

De Direct Ready Nodes voor datacenters werken 24/7 met 0 uitval. Rapporten die vroeger 15 minuten duurden, nemen nu 2 à 3 minuten  in beslag.

Groei bijhouden

Voorafgaand aan de recente upgrade exploiteerde De Stroomlijn een conventionele IT-omgeving die gevirtualiseerde compute servers combineerde met een SAN disk omgeving. In de loop van een paar jaar groeide de opslagomgeving van 3TB naar 6TB, waardoor de capaciteitslimieten van deze oplossing werd overschreden.

Omdat ze het komende jaar nog meer zouden groeien, richtten de IT managers van De Stroomlijn hun aandacht op een nieuwe, meer flexibele IT-omgeving. Belangrijke overwegingen in de voorstellen van de verschillende IT-leveranciers waren het totale kostenplaatje en de mogelijkheid om te voldoen aan de strikte SLA van een bedrijf dat 24/7 klantenondersteuning biedt.

Na een gedetailleerd en concurrerend beoordelingsproces koos De Stroomlijn een voorstel van Silta ICT, een in België gevestigd bedrijf dat deel uitmaakt van de Ferranti Computer Systems groep. Silta ICT stelde een oplossing voor op basis van Dell EMC Microsoft Storage Spaces Direct Ready Nodes, die Silta in zijn eigen Cloud omgeving gebruikt, aldus Thierry Demeire, manager van het IT-team van De Stroomlijn.

“Silta kwam met een aanbod waarbij ze standaard Dell EMC-servers met veel geheugen en veel schijfruimte presenteerden, waarmee ze veel opslagruimte en rekenkracht tegen een goede prijs kunnen garanderen, zegt Demeire. “We zagen ook dat hun oplossing betrouwbaarder was en minder onderhevig aan fouten of storingen als gevolg van de installatie in vergelijking met het reguliere Storage Area Network (SAN) ontwerp met de afzonderlijke server.”

Een door software gedefinieerde opslagoplossing

Microsoft Storage Spaces Direct, informeel bekend als S2D, verandert de basisregels voor conventionele IT-architecturen die zijn opgebouwd rond SAN- of NAS-schijven. Storage Spaces Direct elimineert de noodzaak van afzonderlijke opslagruimten. Het maakt gebruik van gestandaardiseerde servers met lokaal aangesloten schijven om beschikbare, schaalbare  en door software gedefinieerde opslag (SDS _ Software Defined Storage) te creëren tegen een fractie van de kosten van traditionele SAN- of NAS-oplossing. De geconvergeerde of hyper geconvergeerde architectuur vereenvoudigt inkoop en implementatie, terwijl functies zoals caching, opslaglagen en erasure coding, samen met hardware-innovaties zoals RDMA-netwerken (Remote Direct Memory Access) en NVMe-schijven (Non Volatile Memory express), ongeëvenaarde efficiëntie en prestaties leveren.

Dell EMC Microsoft Storage Spaces Direct Ready-Nodes vereenvoudigen en versnellen de implementatie van S2D. De Ready Nodes zijn optimaal geconfigureerd met de vereiste hoeveelheid CPU, geheugen, netwerk, I / O-controllers en opslag (SSD’s, HDD’s of flash). Het Ready Nodes-model geeft het IT-team van De Stroomlijn het vertrouwen en gemak dat gepaard gaat met vooraf geconfigureerde, geteste en gecertificeerde configuraties ontworpen voor Storage Spaces Direct, beheerd door de IT-professionals van Silta en ondersteund door Dell EMC.

Opslagruimten Direct Ready-Nodes zijn gebouwd op Dell EMC PowerEdge ™ -servers met Intel® Xeon® schaalbare processoren. Deze servers bieden de rekenkracht en de opslagruimte die De Stroomlijn nodig heeft om ten volle te kunnen profiteren van de voordelen van Storage Spaces Direct en de geavanceerde functies in Windows Server 2016.

Een flexibele IT-omgeving

De gemoderniseerde IT-omgeving van De Stroomlijn omvat twee datacenters, elk met vijf gevirtualiseerde fysieke servers waarop de Microsoft Hyper-V-hypervisor draait. Alle servers hebben Windows Server 2016 en Storage Spaces Direct-software, samen met verschillende bedrijfstoepassingen. Bovendien wordt bij een aantal systemen het relationele databasebeheersysteem van Microsoft SQL Server gebruikt.

Met de Ready Nodes-aanpak is het implementeren van extra servers of het schalen van servers een snel en eenvoudig proces, zegt Demeire.

“Wanneer we om een ​​nieuwe server vragen aan Silta, krijgen we steeds een positief antwoord en wordt dit snel uitgevoerd,” zegt hij . “Het is heel gemakkelijk en we merken geen onderbreking. Momenteel moeten er soms wijzigingen binnen enkele uren of dagen worden aangebracht en kunnen ze onze aanvragen steeds voltooien, iets dat moeilijker was met onze vorige serviceprovider en IT-omgeving. ”

Mark Van Giel, Service Delivery Manager bij Silta, bevestigt dit. “Het grote voordeel is de inzet van fysieke systemen”, zegt hij. “Alles is code gebaseerd, dus het inzetten van een nieuwe fysieke host is heel eenvoudig. Sluit hem gewoon aan, voer het script uit en voeg het toe aan de stack.”

In een volgende stap hebben de Direct Ready Nodes van de Storage Spaces een kleinere voetafdruk dan die van de vorige SAN-gebaseerde infrastructuur. Die compacte oplossing heeft effectief ruimte vrijgemaakt voor extra nodes in de datacenter-racks van De Stroomlijn.

“Het is niet zo’n groot probleem nu ik weet dat ik met 25 procent moet groeien”, zegt Demeire. “Ik maak me geen zorgen meer over ruimte of capaciteit, of dat ik zaken moet herschikken, of dat ik andere dingen moet doen. Het is gewoon een zorg minder. ”

De baten realiseren

“We zijn 24 uur per dag open, dus beschikbaarheid is voor ons de belangrijkste overweging”, zegt Demeire. “We moeten 24/7 beschikbaar zijn en we waren steeds beschikbaar sinds we naar de nieuwe omgeving verhuisden, met uitzondering van kleine fouten in de SQL-databases. Dit is de enige zorg die we op dit moment hebben.”

Demeire en zijn team plukken ook de vruchten van snellere systeemprestaties, vooral als het gaat om databaserapportering. Periodieke YTD rapporten die vroeger 15 minuten duurden, duren nu slechts 2 tot 3 minuten. Dat maakt het hele rapportageproces sneller en eenvoudiger, vooral als het gaat om het plannen van meerdere rapporten die op een sequentiële manier worden uitgevoerd.

“Dat is een zorg minder”, zegt Demeire. “Ik hoef me geen zorgen te maken over wanneer ik een rapport ga maken. Ik laat het gewoon lopen. ”

In een notendop

Alles bij elkaar genomen, zegt Demeire dat zijn IT-team “zeer tevreden” is met hun Direct Ready Nodes oplossing.

“Het schalen is gemakkelijk en het is flexibel, en de beschikbaarheid is er,” zegt hij. “Als ik kijk naar de oude implementatie, met gevirtualiseerde hardware servers en SAN-nodes, hield elke grote upgrade ons wakker. We moesten het ’s nachts uitvoeren en mensen klaarstomen om de noodprocedures uit te voeren. In deze omgeving verlopen de updates probleemloos. We hoeven het niet meer te plannen. Ik hoef geen mensen ter plaatse te hebben. Het is erg betrouwbaar.”

Waar komt het op neer? “We zijn een tevreden klant”, zegt Demeire.

Ontdek onze andere cases

Bent u benieuwd naar wat wij nog allemaal gedaan hebben? Ontdek ze dan onze volledige lijst met cases!